Svečiuose pas kaimynus – Ukmergės ligoninėje    Nenaudojama SIM kortelė atnešė nuostolių    Ukmergės miesto šventė    Kernavės piliakalniais sklandė "Dūšelės"    Kęstutis Navickas: dėl niokojamų miesto želdinių visuomenės balsas turi būti išgirstas

AUTOBUSŲ GRAFIKAS ŠIRVINTŲ RAJONE

Apklausos

Kurią ligoninę rinktumėtės susirgę?

Peržiūrėti rezultatus

Kraunasi ... Kraunasi ...

orai24.lt

Mažai debesuota, be kritulių
    Giedra, be kritulių
  • +20°
  • +21°
    Debesuota su pragiedruliais, be kritulių
    Debesuota, be kritulių

SIŪLO DARBĄ

TAPK DONORU

Lankėmės nuostabiame Biržų krašte

Nuotrauka 2Pavasariškai gražų, saulėtą šeštadienio rytą Širvintų miesto darželio „Boružėlė“ kolektyvas vyko į pažintinę kelionę po Biržų kraštą. Linksmame būryje  kelionė neprailgo. Susipažinti su šiuo šiaurės Lietuvos miestu mums padėjo  mūsų laukusi ekskursijos gidė.

Apžiūrėjome senamiestį – istorinį miestą, kuriame sutelkta dauguma architektūros paminklų. Stabtelėjome prie paminklo žuvusiems dėl Lietuvos nepriklausomybės. Jį sukūrė skulptorius Robertas Antinis. Biržai, kaip miestas, pirmą kartą paminėti 1520 metais. Per Biržus ėjo strateginis kelias iš Rygos į Vilnių . Garsieji Radvilos  Biržus valdė nuo XVI a. iki 1804 metų. 1586  - 1589 m. pastatyta Biržų pilis – Radvilų rezidencija. 1587 m. iš užtvenktų Alguonos ir Apasčios upių gynybiniais sumetimais suformuotas seniausias Lietuvoje 336 ha ploto vandens telkinys – Širvenos ežeras. Jis buvo vandens kelių sistemos, jungiančios Biržus su Rygos uostu, dalis.

Miestas apjuostas pylimais, perkasais ir gynybinėmis sienomis. Biržų kraštui teko daug skaudžių istorijos išbandymų. Per karus su Švedija 1625 m. bei 1657 m. miestas buvo nuniokotas, sugriauta Biržų pilis. XVII a. antroje pusėje kartu su pilimi Biržai atstatyti, bet 1704 m. švedai ją susprogdino ir tais pačiais metais Biržai buvo sudeginti Šiaurės karo  metu. 1731 m miestas atiteko Radvilų šakai. 1863 m. prie Biržų vyko Biržų kautynės. Tai tik keletas faktų iš Biržų  krašto istorijos.

Nuotrauka 1 Iš miesto centro vykome į karaiimiško kraštovaizdžio draustinį. Apžiūrėjome „Karvės olą“. Tai beveik apskrita, piltuviškai karstinė smegduobė. „Karvės ola“ vadinama todėl, kad,  pasak legendos, maždaug prieš 200 metų kartu su žeme įgriuvo  karvė. Jos garbei  čia stovi paminklas iš akmens. Smegduobės gylis siekia 12 – 13 metrų. Gidė pasakojo, jog Biržų krašte negalima garsiai ištarti žodžių „kad tu prasmegtum…“. Negalima todėl, kad jie gali išsipildyti tiesiogine  prasme.

Požeminiam vandeniui gelmėse išplovus tirpius gipso, klinčių, dolomito,  kreidos ar druskos klodus, įgriūva žemėje – susidaro karstinės įgriuvos, vadinamos smegduobėmis. Jų rajone jau yra apie 900 ir nuolat daugėja.

Aplankėme Kirkilų kraštovaizdžio draustinį. Čia, užkopę į Kirkilų apžvalgos bokštą, žavėjomės nuostabaus ežeryno panorama. Ežeryną sudaro daugiau kaip 30 susijungusių smegduobių. Kirkilų ežerynas – unikalus kraštovaizdžio elementas, vienintelis toks Pabaltyje.

Keliaujant Širvenos ežero tiltu grožėjomės paukščių balsais ir nuo vandens kylančia gaiva. Tilto ilgis siekia net 525 metrus. Tai ilgiausias medinis tiltas ne tik Biržuose, bet ir visoje Lietuvoje. Tolumoje buvo matyti grakštūs gotikinio stiliaus bažnyčios bokštai . Gidė  prasitarė, kad , nežinia kodėl, bet einant tiltu, visada pučia vėjas .Nesvarbu, koks oras bebūtų…

Apžiūrėjome Astravo dvarą. Šiuo metu dvaro pastatuose įsikūręs  AB „Siūlas“. Rūmais pasigrožėjome iš išorės. Dvarą pastatė grafai Tiškevičiai. Jie taip pat pastatė daug valstybinės reikšmės objektų, mokyklas, varguolių prieglaudą. Tiškevičiai patiems Biržams davė labai daug. Tai buvo išsilavinę, šviesą ir kultūrą nešantys žmonės. Tačiau Tiškevičiai šiuo dvaru džiaugėsi neilgai- po 1918 metų dvaras buvo nacionalizuotas. Nuo 1928 metų dvare įsikūrė lininių audinių fabrikas „Siūlas“. Šiais metais fabrikas švęs devyniasdešimtmetį nuo veikimo pradžios. Tarpukario Lietuvoje su žaliava nebuvo jokių problemų. Sovietmečiu linininkystė taip pat buvo labai palaikoma. Darbas fabrike virė. Tačiau po 1990 m. Lietuvos valstybė neberemia linininkystės. Iškilo problemų dėl žaliavos. Paskutiniu metu fabrikas vėl dirba visu pajėgumu. Žaliavą gauna iš Belgijos, Lenkijos. Fabriko produkcija labai sėkmingai realizuojama užsienyje – Skandinavijoje, JAV .Šiuo metu vyksta dvaro rekonstrukcija. Ją vykdo „Siūlo“ fabrikas.

Nuotrauka3Vykstant į Biržų krašto muziejų „Sėla“ , sutikome būrį nuostabaus Biržų  jaunimo. Džiaugiasi  kiekvieno lietuvio  širdis, matant jaunus  žmones, apsirengusius tautiniais kostiumais, suprantančius ,kad reikia puoselėti ir nepamiršti mūsų tautos papročių, kultūros, tikrųjų žmogiškųjų vertybių. Jaunimas   vyko į šventę „Skambantys kankleliai“. Pagarba šiam žaviam Biržų jaunimui ir tiems, kas moko jį nepamiršti mūsų tautos tradicijų ir papročių.

Muziejaus darbuotoja neparastai žavia rytų aukštaičių tarme papasakojo apie kunigaikščių Radvilų gynybinę tvirtovę, karą su švedais. Galėjome pamatyti interaktyvią XVI – XVII a. karybos ekspoziciją.

Užsukome į Rinkuškių alaus daryklą .Gidė labai išsamiai ir įdomiai papasakojo apie alaus gaminimo procesus, parodė mums visą gamybos įrangą.

Kelionės pabaigoje visada turi būti ir pramogų. Taigi, apsilankėme restorane „Alaus kelias“. Dalyvavome „Rinkuškių“ alaus daryklos produkcijos degustacijoje. Gaivinomės gira. Nustebino įdomi  restorano darbuotojų parengta programėlė su užduotimis. Reikėjo šiek tiek istorijos, šiek tiek geografijos, šiek tiek matematikos žinių… Buvo tikrai įdomu ir linksma.

Biržai gali didžiuotis  – iš šio gražaus Lietuvos krašto yra kilę nemažai garsių , žymių asmenybių. Tai  ir garsusis krepšinio treneris Vladas Garastas, ir mūsų tautos pasididžiavimas – poetas Bernardas Brazdžionis, poetas Vaidotas Spudas.  Gidė pasakojo, kad jo eilės „Susitikt tave norėčiau vėlei prie gimtosios Apasčios krantų…“ , yra tapusios beveik visų biržiečių  himnu.

Kiekviena kelionė yra vertinga. Kiekviena kelionė praturtina, suteikia pažinimo džiaugsmą, praplečia mūsų bendravimo galimybes. Ar pakankamai keliaujame po Lietuvą? Keliaujame po kitas valstybes, net nesusimąstydami, jog  laisvalaikį galima praleisti savo  gimtinėje. Juk  mūsų Lietuva tokia graži!

Širvintų miesto „Boružėlės“ darželio auklėtoja  Virginija Stundytė

Susiję straipsniai:

Jūsų komentaras:

× trys = dvidešimt keturi

ĮSPĖJAME: komentuokite atsakingai, galėdami įrodyti savo teiginius. Melagingi teiginiai ar šmeižtas užtraukia baudžiamąją atsakomybę ne redakcijai, o komentaro autoriui.
PRAŠOME LAIKYTIS TAISYKLIŲ
1.Leidžiami tik straipsnio temą atitinkantys komentarai.
2.Draudžiami įžeidžiantys ir nekorektiški komentarai.
3.Primygtinai siūlome naudoti lietuvišką raidyną ir laikytis gramatikos taisyklių.
4.Administracija pasilieka teisę šalinti taisyklių neatitinkančius komentarus arba jų dalį.
5.Už komentarų turinį atsako tik jų autoriai.
6. Ginčytis su administracija dėl šių taisyklių taikymo yra beprasmiška. Pastabos ir pageidavimai priimami el.paštu info@krastonaujienos.lt